Atopi Ve Gıda Alerjisi

Atopi ve Gıda Alerjisi

Atopi ve Gıda Alerjisi

Veteriner Hekim, petinizde atopi ya da gıda alerjisi/gıda intoleransına bağlı bir deri hastalığı teşhis etmiş olabilir. Bu hastalıkların semptomları (belirtileri) genellikle benzer olsa da tedavileri çok farklıdır.
Patoloji (oluşum) – Atopi ve pire alerjisi

Atopi nedir?

Atopi ya da atopik dermatitis, alerjik bir deri hastalığıdır. Alerji oluşumu sırasında, petin bağışıklık sistemi yabancı maddelere (alerjenlere) karşı aşırı reaksiyon gösterir. En çok görülen alerji tipi solunum tipidir ve atopi olarak da bilinir. Genellikle atopiye neden olan yaygın alerjenler; polenler, küfler, bahçe toprağı ve evdeki toz akarlarıdır.

Pire alerjisi nedir?

Pireler, beslenmek için kendilerine bir kedi ya da köpek ararlar. Pireler, küçük hortumları ile birlikte kanı emerken, deriye tükürükleri ile birlikte emdikleri kanın pıhtılaşmaması için antikoagulan denilen pıhtılaşmayı önleyici bir madde salgılarlar. Alerjik reaksiyona neden olan, bu tükürüğün içindeki alerjenlerdir.
Pire alerjisi ve atopi oluşumunu arttıran risk faktörleri
*Mevsim
Bazı alerjiler, insanlarda görülen astım gibi mevsimsel oluşur. Petinizin yaşamı boyunca bu durum kronik bir hal alabilir ve petinizde alerjiye neden olan alerjenlerin sayısı artabilir. Bazı alerjenlerden (evdeki toz akarları gibi) sakınmak çok zordur ve petinizin yıl boyunca aynı semptomları göstermesine neden olabilir.
*Irk
Atopi genetik bir hastalıktır. Atopi, tüm köpek ırklarında görülse de; Beagle, Boxer, Cocker, Dalmaçyalı, Fox Terrier, Minyatur Schnauzer, Fino, Golden Retriever, Shis Tzu, Setter, Shar Pei, West Highland Terrier gibi ırklar, atopi açısından tüm köpek ırkları arasında en sık karşılaştığımız ırklardır.
Kedilerde ise bir ırkın diğerinden daha fazla oranda hastalığa yakalanması söz konusu değildir.

Semptomlar (Belirtiler)

Semptomlar, kedi ve köpekler arasında ve bireyden bireye farklılık gösterir. Genellikle, kedi ve köpeklerin tüm vücutlarında tipik alerjik reaksiyonlar oluşur ancak bu belirtilerin yanı sıra kusma, ishal ve midede gaz oluşumu gibi gastrointestinal belirtiler de görülür. Özellikle kaşıntı, petinize çok acı veren bir belirti olup, huzursuzluk, sinirlilik, tüy kaybı ve deri yangısına neden olur. Kaşıntı hissini azaltmak için, köpekler kaşınan bölgeyi tırmalayacak, kediler ise yalayacaktır.

Esas belirtiler;

Köpekler Kediler
• Deri kızarıklığı * Kaşıntı
• Sivilce * Miliyer dermatitis
• Kellik (Alopesi) * Yüz ve boyunda deri soyulması
• Dış kulak iltihabı (Otitis eksterna) * Kellik (Alopesi)
• Papül * Papül
• Yara kabuğu oluşumu * Yara kabuğu oluşumu
• Deride şişkinlik

Teşhis

Veteriner Hekim atopi ve pire alerjisini nasıl teşhis eder?
Atopi hastalığını çabuk ve tamamen tedavi edecek bir tedavi metodu yoktur.
Veteriner Hekim, petinizi önce muayene edecektir. Atopi ve pire alerjisi semptomları, gıda alerjisi (metabolik hastalıklar ve parazitler gibi diğer hastalıklar) ile karışabilir. Bu nedenle Veteriner Hekimin doğru teşhisi koyabilmesi için bazı testleri uygulaması gerekmektedir. Öncelikle deri kazıntısı, pire taraması ve gerekirse sitolojik muayene yapacak, kaşıntı belirtisini ortadan kaldırmak için kortikosteroid veya şampuan reçete edecektir. Bu tedavinin amacı; derideki semptomların azalmasına yardımcı olmaktır. Medikal tedavi genellikle uzun süreçli olup bazı petlerde tüm yaşamları boyunca devam etmektedir.
Atopi ve pire alerjisi tedavisinde yüksek seviyelerde balık kaynaklı Omega 3 yağ asiti ve hodan yağı kaynaklı Omega 6 yağ asitleri, çinko, selenyum ve vitamin içerikli kaliteli bir diyet medikal tedaviyi destekler. Bu besinsel içerik derinin kendini yenilemesine yardımcı olur. Diyetteki Omega 3 ve Omega 6 yağ asitleri seviyesinin yüksek olması, bu diyetin kullanımı ile birlikte, kortikosteroid kullanımını azaltacaktır. Bu diyetin kullanılmasının yararı yüksek seviyelerde Omega 3 ve Omega 6 yağ asitlerinin, kortikosteroidler gibi yan etkisinin olmamasıdır.

Tedavi nasıl desteklenir ?

Petinizin iyileşmesine nasıl destek olabilirsiniz?
Dünya alerjenlerle doludur. Biz ve petlerimiz her zaman onların etkisine maruz kalmaktayız. Petinizin alerjik reaksiyonlara maruz kalmaması için, çevresindeki tetikleyici alerjenleri tamamıyla elimine etmek gerekir. Bu durum petinizin birden fazla alerjene karşı alerjisi olduğunda mümkündür. Eğer petinizin evdeki ev tozu akarlarına karşı alerjisi varsa, evinizdeki tekstil ürünlerini kaldırarak petinizin alerjiye maruz kalmasını minimum seviyeye indirgemiş olursunuz.
• Hepsinden önemlisi: Sadece Veteriner Hekim tarafından reçete edilen diyet ve tüketim miktarları ile besleyiniz.
• Eğer Veteriner Hekim; ilaç, pire kontrolü için özel ve normal şampuan reçete etmişse, semptomlar ortadan kalksa bile tavsiye ettiği şekilde tedaviye devam ediniz.
• Tüm aile üyelerinin tedaviye destek vermesini sağlayınız. Petinizi yemek artıkları ile beslemeyiniz.
• Petinizin yanında her zaman içilebilir temiz su bulundurunuz.
• Petinizin sağlık durumunda herhangi bir değişiklik olursa Veteriner Hekime danışınız.

GIDA ALERJİSİ VE İNTOLERANSI

Patoloji (oluşumu) – Gıda Alerjisi ve İntoleransı

Gıda Alerjisi ve İntoleransı Nedir?
Gıdaya karşı aşırı reaksiyonlar, gıdadan alınan ve emilen bir proteinin bağışıklık sistemine karışması sonucu alerjik reaksiyon oluşturarak gıda alerjisine neden olabilir.
Barsaklarda diyete karşı negatif bir reaksiyon oluşması nedeni ile gıda intoleransı oluşabilir. Bu reaksiyon bağışıklık sistemine dahil olmaz. Bu iki durumun semptomları ve tedavileri aynı olsa da gıda alerjisi her ikisi içinde kullanılan bir terimdir.

Gıda alerjisi oluşumunu arttıran risk faktörleri

Petlerin neden bazı gıdalara reaksiyon verdiği az bilinen bir konudur. Gıda alerjisi ve gıda intoleransı tüm kedi ve köpek ırklarında görülen, petlerin cinsiyeti ve yaşları ile ilişkili olmayan bir rahatsızlıktır.

Semptomlar (Belirtiler)

Gıdaya karşı aşırı reaksiyonlar birkaç şekilde ortaya çıkar.
En sık görülen semptomlar:

• Kızarıklık ve kaşıntı
• Yalama (kedi) ve kaşıma (köpek)
• Kaşınan bölgede deri hasarı ve tüy kayıpları
• Yangı
• Göz ve kulaklarda irritasyon
• Kusma
• İshal

Teşhis

Veteriner Hekim gıda alerjisi/intoleransını nasıl teşhis eder?

Veteriner Hekim öncelikle petinizi muayene edecek, parazit ve yangısal nedenleri elimine etmek için bazı testler uygulayacak, teşhisi koyduktan sonra derideki yangıyı tedavi etmek için medikal tedaviye başlayacaktır. Deri reaksiyonları ve ishale sebep olabilecek diğer nedenler elimine edildikten sonra, Veteriner Hekim gıda intoleransı değerlendirmesi açısından zaman alacak bazı incelemeler yapacak ve bu incelemelerin sonucunda genellikle bireysel çözümler bulup uygulayacaktır.

Petinizi 6-9 hafta boyunca veya daha uzun bir süre, petinizin daha önce hiç beslenmediği bir protein içeren hipoalerjenik eliminasyon diyeti ile beslemeniz gerekir. Bu uygulama, hem petiniz hem de sizin için zor olacağından Veteriner Hekim size reçeteli bir diyet tavsiye edecektir. Ev yemeği ile karşılaştırıldığında Veteriner Hekimin önereceği bir diyetle beslemek, hem petinizin ihtiyacı olan tüm besin maddelerini karşılayacak hem de ev yemeğinde uygun besin maddeleri dengesini sağlamak için harcayacağınız vakit ve para kaybını önleyecektir.
• Petinizin metabolizması, Hekimin önerdiği diyete olumlu yanıt verirse, bir sonraki aşama ya aynı diyet ile beslemeye devam etmek ya da kullandığı diyetin yanı sıra, yeniden alerji oluşana kadar diyetin içine yeni besin maddeleri ilave etmektir.
Bu uygulama süresince Veteriner Hekimin önerilerine dikkatli bir şekilde uymak, petinizin iyileşmesi açısından çok önemlidir.

Tedavi nasıl desteklenir?

Petinizin iyileşmesine nasıl yardımcı olabilirsiniz ?

Gıda intoleransı vakalarında en iyi yöntem, petinizin reaksiyon gösterdiği içeriklere sahip diyetler ile petinizi beslememektir.

Önemli: Sadece Veteriner Hekimin reçete ettiği diyet ve önerdiği günlük tüketim miktarları ile besleyiniz.
• Eğer Veteriner Hekim; ilaç reçete etmiş ise, semptomlar ortadan kalksa bile reçeteyi Hekimin tavsiye ettiği şekilde uygulayınız.
• Tüm aile üyelerinin tedaviye destek vermesini sağlayınız. Petinize yemek artıkları vermeyiniz.
• Petinizin yanında her zaman içilebilir temiz su bulundurunuz.