Koruyucu Hekimlik

Koruyucu Hekimlik

Kedi ve köpekler 2 aylıkken aşılama periyoduna geçilmelidir. Öncelikli olarak iç ve dış parazit tedavisi yapılmalıdır. Bu sayede anneden alınan bağırsak parazitlerinden arındırılan kedi ve köpekler; viral hastalıklara karşı koruyucu olarak aşılama programına alınabilir.

İç ve dış parazit Tedavisi

İç parazit tedavisi amacıyla yavru kedi ve köpeklere enjeksiyon veya ağızdan tablet formunda haplar yutturulmalıdır. Enjeksiyon olarak praziquantel etken maddeli antiparaziter ilaçlar kullanılmaktadır. Bu ilaç tek etken madde olduğundan sadece aşağıdaki parazitlere etkilidir:

Şeritler: Dipylidium caninum, Taenia sp. (özellikle T. pisiformis, T. hydatigena, T. ovis, T. serialis, T. taeniaformis), Echinococcus sp. (özellikle E. granulosus, E. multilocularis), Mesocestoides sp, Diphylobothrium sp., Spirometra sp. (özellikle S. erinacei), Joyeuxiella sp. (özellikle J. pasqualei), Diphylobothrium latum, Multiceps multiceps.
Kelebekler: Paragonimus sp. (P. kellikotti), Opistorchis sp..

Ağızdan tablet olarak yutturulan ilaçlar ise üç etken maddeli (praziquantel, fenbendazol, pirantel pamoat) antiparaziter ilaç olduğundan dolayı daha geniş etki spektrumuna sahiptir. Etki gösterdikleri parazitler şunlardır:

Yuvarlark kurt ve şeritler : Toxocara canis, Toxocara cati, Toxascaris leonina, Uncina-ria stenocephala, Ancylostoma caninum, Trichuris vulpis, Echinococcus granulosus, Echinococcus multiocularis, Dipylidium caninum, Taenia sp., Multiceps muiticeps, Mesocestoides sp.

Dış parazit amacıyla yavru kedi ve köpeklere; pire ve kenelere etkili olan ense damlaları kullanılmaktadır. Bu amaçla piyasada selamectin etken maddeli ve fipronil etken maddeli pire damlaları kullanılmaktadır. İlkbahar ve yaz aylarında ayda bir, kış aylarında 2-3 ay aralıklarla kullanılması tavsiye edilir.

Selamektin pire konusunda çok etkin bir ilaçtır, ancak kene üzerine etkisi olmadığı için köpeğin yaşadığı bölgede kene riski yüksek ise mutlaka fipronil içeren bir preparat ile kombine olarak kullanılmalıdır. Ayrıca selamektin pireler dışında, kalp nematodlarına, kulak uyuzuna, askarit grubu parazitlere karşıda koruyucu etkisi bulunmaktadır.

Fipronil pire kontrolünde başarılıdır, ancak s-methopren ile kombine edilirse pire larvaları da kontrol altına alınacağından etkisi daha başarılı olacaktır.

Medline Veteriner Hekimler

e-M@il ile iletişim : info@medlinevet.com